Sektor Ekonomi Malaysia

Sektor Sektor Ekonomi Malaysia - Sektor ekonomi negara Malaysia adalah sebagai berikut.

1) Pertanian
Pertanian merupakan sektor ekonomi penting Malaysia. Sebagai negara agraris yang memiliki tanah-tanah yang subur terutama tanah alluvial yang terdapat di SemenanjungMalaysia, Serawak dan Sabah, menjadikan pertanian sebagai sektor yang sangat menjanjikan. Hasil –hasil utama pertanian di Malaysia adalah padi, sayuran dan buah-buahan.

2) Perkebunan
Lahan perkebunan di Malaysia terdapat di Malaysia Barat danMalaysia Timur. Hasil perkebunan utama berupa:

a) Karet merupakan komoditas ekspor Malaysia, dan bahkanmerupakan penghasil terbesar dunia, berada di Semenanjung Malaysia.
b) Kelapa sawit, berada di Johor, Selangor, Perak, Sabah,Serawak.
c) Kopra, berada di daerah Johor, Selangor, dan Perak.
d) Lada hitam berada di Malaysia Timur (Sabah dan Serawak)


Sektor Ekonomi Malaysia



3) Kehutanan
Hutanmenutup/meliputi 58.7 persen dari daratan; Sabah dan Sarawak adalah terutama dikenal untuk hutan tropis mereka.

4) Perindustrian
Petaling Jaya dan Shah Alam merupakan kawasan industri utama di Malaysia. Jenis industrinya berupa industri perakitan mobil, industri ban, industri elektronika, industri baterai, dan industri pengolahan makanan.

5) Pertambangan
Hasil tambang paling besar adalah timah yang jugamerupakan penghasil terbesar dunia (32% produksi dunia) pusatnya di Ipoh dan sekitar Kuala Lumpur, pengolahannya di Penang. Hasil tambang lainnya ialah minyak bumi yang terdapat di Meri dekat Serawak dan juga terdapat pertambanganminyak lepas pantai diMalaysia Barat dan Lutong. Hasil lain adalah besi, bauksit, dan batu bara.

6) Pariwisata
Malaysia banyak mengembangkan obyek-obyek wisata alam dan wisata budaya untuk menarik wisatawan asing. Obyek-obyek wisata di Malaysia antara lain: Air terjun Lata Kinjang, PantaiTelukBatik,Air terjunUluChepor, PulauBesar, Tanjung Bidara, TanjungKling, Pulau Besar, Tanjung Bidara, Tanjung Bidara, Pulau Sipadan, Taman Laut Tunku Abdul Rahman, Museum Nasional, Highland di Pahang, Taman Negara, Temple Park, Taman Nasional Kinibalu dan masih banyak lagi.

7) Perdagangan
a) Ekspor: minyak sawit, minyak tanah, kayu dan produk kayu.
b) Impor: barang elektronik, mesin-mesin, peralatan transportasi, bahan kimia.



Sekian mengenai Sektor Sektor Ekonomi Malaysia, semoga ini dapat bermanfaat.


0 Response to "Sektor Ekonomi Malaysia"

Post a Comment